SVT Svenska Dialektmysterier 2 av 8 Fredrik Lindstrmseeders: 5
leechers: 0
SVT Svenska Dialektmysterier 2 av 8 Fredrik Lindstrm (Size: 231.3 MB)
Description
SVT Svenska Dialektmysterier 2 av 8 Fredrik Lindström ****************************************************************************** ------------------------------------------------------------------------------ General Information ------------------------------------------------------------------------------ Typ..................: documentary - dokumentär Programledare........: Fredrik Lindström Mer information......: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45202 ------------------------------------------------------------------------------ Beskrivning ------------------------------------------------------------------------------ Fredrik Lindström är verkligen en av mina favoriter. ─nda sedan Hassantiden har inte mycket han gjort gÃ¥tt mig förbi. Jag älskade Värsta SprÃ¥ket och denna serie Svenska Dialektmysterier är minst lika bra! Serien borde ses av alla boende i Sverige eller pratandes svenska :) Svenska Dialektmysterier ─r göteborgare roligare än andra? Varför lÃ¥ter örebroare sÃ¥ missnöjda? Ogillar norrlänningar att prata? Och är skÃ¥ningar överhuvudtaget svenskar? Hur skiljer sig de olika landsdelarna egentligen Ã¥t? Hänger dialekten ihop med med mentaliteten - är den till och med en ren avspegling av den? Och vad är det i de olika regionernas historia som har format vÃ¥ra dialekter? Mysterierna är oräkneliga och mÃ¥lsättningen med programmet är alltsÃ¥ inte att bara dokumentera alla sköna sätt att snacka som finns ute i landet, utan att ocksÃ¥ försöka ta reda pÃ¥ varför. Var kommer skorrandet i Sydsverige och gnället i det mellansvenska Gnällbältet ifrÃ¥n? Varför pratar man mer dialekt västerut och minst i Stockholmstrakten? ─r gotländska, jämtska och älvdalsmÃ¥l egna sprÃ¥k? Och vad är egentligen finlandssvenska? Vad är det överhuvudtaget för skillnad pÃ¥ dialekt och sprÃ¥k? Och varför betraktas rikssvenska som finare än alla andra dialekter, typ? ------------------------------------------------------------------------------ Del 2 - Norrland I andra programmet reser programledare Fredrik Lindström till Blattnicksele, ett litet samhälle i Lappland. Här tar han sig an mysteriet med den tystlÃ¥tne nordsvensken och den sprÃ¥kliga ekonomin. Han spelar bilbingo, fiskar förstlaxen och träffar Alma i Huftaträsk. ─r det sant att folk är mer tystlÃ¥tna, ju längre norrut i landet vi kommer, eller är det bara en myt? Nog finns det väl pratsamma norrlänningar? Men Ã¥ andra sidan, nog pratar vi väl allmänt mindre häruppe i Norden än vad man gör i Italien och Grekland? I det här programmet gör vi en grundlig undersökning i vad som är fakta och vad som är föreställning. I den lilla hÃ¥lan Blattnicksele i Lappland med nÃ¥gra hundra invÃ¥nare och bara en ICA-butik tillbringar vi nÃ¥gra dagar och passar pÃ¥ att mjölka folk pÃ¥ sÃ¥ mycket dialekt det bara gÃ¥r. Alma i Huftaträsk bor ensam mitt ute i busken med flera kilometer till närmsta bebyggelse och när hon behöver hjälp med snöskottningen pÃ¥ vintern ringer hon till "grannen" en halv mil bort och säger "Jag kom int ut". Vi kan avslöja redan nu att direkt snacksalig är hon ju inte. Och sÃ¥ passar vi pÃ¥ att kolla upp var det mystiska "schvuu" kommer ifrÃ¥n. Och om det verkligen är sant att man kan säga oi = inte i. Samtidigt fÃ¥r vi höra lite björnhistorier och dra upp en och annan lax. Och fÃ¥ en ny kompis, Per, som man kan fÃ¥ följa med när han hänger lite inne pÃ¥ skoter-verkstan! ------------------------------------------------------------------------------ Serien Vann Det svenska tevepriset "┼rets infotainmentprogram" 2006 när det sändes och blev mycket populärt liksom hans tidigare framgÃ¥ngar Värsta sprÃ¥ket. Related Torrents
Sharing Widget |