Eva Dahlgren - Fr VÃntan + TvillingskÃl [1981-82, 320 kbps]seeders: 1
leechers: 2
Eva Dahlgren - Fr VÃntan + TvillingskÃl [1981-82, 320 kbps] (Size: 235.47 MB)
Description
Eva Dahlgren - För Väntan / Tvillingskäl + (1981-1984)
Codec: mp3. Description: MPEG-1 Audio Layer 3. Bit rate: 320 kbps. Sample rate: 44100 Hz joint stereo. Tags: ID3V1 & ID3V2. Source format: CD. Number of tracks: 26. RÃ¥kade se i en biografi om Eva Dahlgren att hennes album "En blekt blondins hjärta" räknas som hennes "genombrott". JasÃ¥ säger du det? Som jämnÃ¥rig med Eva sÃ¥ vet jag väl inte om jag riktigt hÃ¥ller med om det, det lÃ¥ter som en efterkonstruktion av nÃ¥gon som gissningsvis är född nÃ¥n gÃ¥ng under Ã¥ttiotalet. Det mÃ¥ möjligen vara hennes bästsäljande platta (600 000), och ocksÃ¥ den som fick flest Grammisar (fem), men jag skulle väl snarare pÃ¥stÃ¥ att det var "För Väntan" frÃ¥n 1981. Efter tvÃ¥ schlager/vispop-plattor med Bruno Glenmark (orkesterledare, ägare av GlenDisc, Ann-Louise Hansons make och Anders och Karins farbror, för den som inte visste) som producent och tvÃ¥ deltaganden i Melodifestivalen, 1979 ("Om jag skriver en sÃ¥ng", 3:a) och 1980 ("Jag ger mig inte", 7:a) sÃ¥ bytte Eva skivbolag och signade med CBS och Anders tog över som producent. Ett mycket framgÃ¥ngsrikt samarbete som skulle fortsätta ända fram till just "En blekt blondins hjärta". Men nu backar vi tio Ã¥r; första singeln som släpptes frÃ¥n "För väntan" var "Rätten till mitt liv" pÃ¥ vÃ¥ren 1981 och det var en helt ny Eva som uppenbarade sig; det svartvita singelkonvolutet med sin illgröna text visade en tjej som klippt av sig sina permanentade lockar och nu hade spikrakt, punkigt och Ã¥ttiotalsspretigt hÃ¥r och den akustiska gitarren hade bytts ut mot en snygg elplanka. Intrycket förstärktes när man hörde lÃ¥ten; tjejen som tidigare uppfattats som lite sur och trumpen och i vissa stunder svÃ¥rmodig var nu inte bara trotsig utan rent utav fly förbannad! Och det var uppfriskande! Rösten som knappt hörbart hade viskat fram "Jag ger mig inte..." och Karin Boyes "Blomman bitterhet" vrÃ¥lade nu ut "Rätten till mitt liv/rätten att bestämma/orka stÃ¥ emot/orka känna. Välja egen väg/och sen leva med trycket/känna att jag har rätt - vad än maktens gossar tycker!" Tjena! En sÃ¥n pipa! Ãr det här verkligen samma Eva Dahlgren? Surbulan frÃ¥n Melodifestivalen? JorÃ¥ det var det. Sen kom albumet och det var rock, med klara influenser frÃ¥n reggae och ska och det svängde sÃ¥ det svartnade för ögona; "Titta pÃ¥ mig", "Sommarbarn", "Violence", "Ge dig", och av introt till "Titta pÃ¥ mig" att döma sÃ¥ hade det mesta spelats in helt live i studion med det fyrmannaband som senare skulle komma att döpas till Wajs Gajs: Rolf Alex pÃ¥ trummor, Jonas Isacsson pÃ¥ gitarr, Mats Englund pÃ¥ bas och Anders Glenmark pÃ¥ keyboards och gitarr. Som kontrast till rÃ¥rocken innehöll "För väntan" ocksÃ¥ ballader som fortsatte den musikaliska utveckling som pÃ¥börjats med "Bara ibland" frÃ¥n plattan innan; "Vill ha dig", med en strÃ¥kkvartett som i alla fall fick mig att tänka pÃ¥ The Beatles' "Eleanor Rigby", "Häxorna", "Egoism" och "Wilted Dream", den sista ocksÃ¥ symfoniskt arrad med cembalo, oboe, harpa och cello. Plattan fick lysande recensioner i tidningarna, rusade upp till andraplatsen pÃ¥ svenska topplistan, lÃ¥g kvar i nästan ett halvÃ¥r, blev ett av Ã¥rets bästsäljande album och Eva fick samma Ã¥r sin allra första Rockbjörn frÃ¥n Aftonbladet i kategorin "à rets svenska kvinnliga artist". SÃ¥ om vi ska snacka om Eva Dahlgrens kommersiella genombrott sÃ¥ var det nog ändock ett helt decennium före "En blekt blondins hjärta" och plattan hette "För väntan". SÃ¥ det sÃ¥. Morrade han gubbsurt för sig själv. Men sen kommer ett kapitel i Evas karriär som fortfarande förbryllar mig; uppföljarplattan med Wajs Gajs frÃ¥n 1982, ett kapitel som drygt tjugofem Ã¥r senare praktiskt taget är helt raderat i historieböckerna, och orsaken kan sammanfattas med en tvÃ¥ bokstäver lÃ¥ng förkortning: CD. Ett välkänt fenomen; det som inte Ã¥terutgetts pÃ¥ CD "finns inte". "Tvillingskäl" benämns ofta som Evas "mörkaste" platta och dÃ¥ var hon av nÃ¥gon oförklarlig anledning tillbaks pÃ¥ GlenDisc igen (samband?). Inte nog med det, samma recensenter som bara ett Ã¥r tidigare höjt henne till skyarna sÃ¥gade nu henne jämns med fotknölarna. Upp som en sol och ner som en.... Oftast brukar det ta fyra fem plattor frÃ¥n det att en artist geniförklaras av pressen och utropas till svensk musiks nya hopp tills det att jantelagen sätter in och samma artist beskrivs som en "has been". Men i Evas fall skedde alltsÃ¥ detta inom loppet av ett Ã¥r. Plattan nÃ¥dde som högst nummer 8 pÃ¥ försäljningslistan och försvann helt och hÃ¥llet efter "ynka" Ã¥tta veckor. Allt är relativt. Vi som köpte "Tvillingskäl" kände väl ocksÃ¥ att materialet kanske inte var fullt lika starkt som pÃ¥ "För väntan" - men sÃ¥ jäkla illa som recensenterna pÃ¥stod att det var, det var det baske mej inte! Albumet innehÃ¥ller bland annat i mitt tycke en av Evas vackraste ballader, "SÃ¥r", ocksÃ¥ den symfoniskt arrangerad, och den lite bluesigare "Vill Du", bÃ¥da tvÃ¥ dök tio Ã¥r senare upp pÃ¥ samlingsalbumet "För Minnenas Skull", plus "Maktstatus" med sin svidande samhällskritik, den gränsöverskridande "Nothing Left Unbound" ("He was a man and a woman..."), "Damn You I'm Falling" med sina asiatiska harmonier och pÃ¥ finalspÃ¥ret "I Know You Would" (med den sköna undertiteln "Awäowa") rockas det loss riktigt rejält och det leks med ekoeffekter pÃ¥ Evas röst och precis som pÃ¥ "För väntan" sÃ¥ sjunger hon ut för fulla muggar. Bandet Wajs Gajs är dessutom om möjligt ännu tajtare, gissningsvis efter 1981 Ã¥rs folkparksturné. Och om det här ska föreställa det "mörkaste" kapitlet i Evas liv, och det är väl mycket att det är sÃ¥, men dÃ¥ dolde hon det i alla fall ganska väl när jag för första gÃ¥ngen sÃ¥g henne spela live, i Göteborgs Konserthus i februari 1983, för mitt bestÃ¥ende minne av den konserten är inte musiken utan hennes mellansnack. Vi hade väl gjort oss en bild av den där tjejen och hur hon skulle vara och det baserat pÃ¥ hennes sÃ¥ngtexter och de fÃ¥ gÃ¥nger vi dÃ¥ hade sett henne i svensk TV (läs: Melodifestivalen 1979 och 1980); en blyg viol, lite tystlÃ¥ten och tillbakadragen. NavelskÃ¥dande och antagligen fullkomligt humorbefriad. Hur fel hade vi inte? PÃ¥ scen stod en trygg tjej med befriande självdistans som med ett stort smajl verkligen bjussade pÃ¥ sig själv - och det rÃ¥garvades i bänkraderna redan dÃ¥ kan jag intyga! Men mig veterligen sÃ¥ har "Tvillingskäl" i sin helhet helt oförklarligt bara getts ut pÃ¥ CD en enda gÃ¥ng. à ret var 1989, etiketten var den nu saligen insomnade GlenDisc och den samlingsplatta som de tio spÃ¥ren lÃ¥g pÃ¥ tog sin titel ifrÃ¥n en av de andra lÃ¥tarna pÃ¥ "Tvillingskäl"; "FotspÃ¥r". "För väntan" har funnits pÃ¥ CD ända sedan slutet av Ã¥ttiotalet och har till och med släppts om digitalt remastrad (av Sony-BMG som nu har rättigheterna till CBS/Epic), är fortfarande i tryck och dök häromsistens upp som en del av 5 CD-boxen "Original Album Classics" 2008. Första och enda plattan för Polar, "Ett fönster mot gatan" frÃ¥n 1984, finns ocksÃ¥ den att fÃ¥ tag pÃ¥ tack vare (?) Universal Music som numera äger hela Polarkatalogen. Men "Tvillingskäl", den förenande länken mellan dessa tvÃ¥ album och därför ett stycke viktig svensk pophistoria? Svar nej. Enbart pÃ¥ vinyl som du med lite tur kanske kan hitta i nÃ¥n secondhandaffär i hyfsat gott skick. Och varför det fortfarande är sÃ¥ det har jag faktiskt inte den blekaste om. Fullkomligt övertygad om att jag inte är den ende som undrar. Kan det vara Eva själv som av en eller annan anledning inte gillar "Tvillingskäl"? Ãr det mÃ¥nne Bruno Glenmark som sitter pÃ¥ mastertejperna nÃ¥nstans där nere i Provence och sätter käppar i hjulet? Relationen mellan honom och Eva var inte helt okomplicerad om jag uppfattat saken rätt. Var det han som stressade fram "produkt" efter framgÃ¥ngen med "För väntan"? Eller är det EMI - som tydligen förvaltar GlenDiscs hela backkatalog nuförtiden - som stretar emot? Your guess is as good as mine som det sÃ¥ fint heter pÃ¥ vÃ¥rdad svenska. MEN, nu hampar det sig inte bättre utan att GlenDisc CD5 (CD-samlingen "FotspÃ¥r") faktiskt har stÃ¥tt och varit hyllvärmare hemma hos undertecknad ända sedan tidigt nittiotal. PÃ¥ samma CD ligger dessutom tre spÃ¥r som spelades in för filmen "G" 1983 plus ett par tre andra lÃ¥tar frÃ¥n samma era, allt med copyright Hanson Glenmark Prod. AB..... . SÃ¥ det är väl dags att vi tar och gör en insats för svensk nutidshistoria och rippar dem i 320 kbps och ser till att det blir fler som fÃ¥r chansen att höra "Tvillingskäl", och inte bara "SÃ¥r" och "Vill du" utan alla tio spÃ¥ren - och det utan irriterande vinylknaster. Mina damer och herrar och alla ni andra: Eva Dahlgren and the Wajs Gajs, del ett OCH tvÃ¥ - i prima CD-kvalité. Kan det va nÃ¥tt? TRACK LIST För Väntan (1981) ================== 01. Sommarbarn 02. Titta pÃ¥ mej 03. Violence 04. Jag vill ha dej 05. Egoism 06. No Way 07. Häxorna 08. Ge dej 09. Rätten till mitt liv 10. Wilted Dream Tvillingskäl + (1982) ===================== 01. SÃ¥ lÃ¥ng tid 02. Maktstatus 03. Vill du? 04. SÃ¥ ung 05. Nothing Left Unbound 06. Människor gör ont 07. SÃ¥r 08. FotspÃ¥r 09. Damn You I'm Falling 10. I Know You Would (Awäowa) + 11. Ingenting (Singel, A-sida, 1982) 12. If I Was The Queen (B-sida, 1982) 13. Strömningar (frÃ¥n filmen "G", 1983) 14. Sexhets (frÃ¥n filmen "G", 1983) 15. Drömmar av guld (frÃ¥n filmen "G", 1983) 16. Steal Me A Life (1984) PS. Om det finns nÃ¥n därute som sitter och trycker pÃ¥ "Finns Det NÃ¥n Som Bryr Sig Om" och "Eva Dahlgren" (1980) med bra ljudkvalité och känner sig manad sÃ¥..... Tack pÃ¥ förhand. Related Torrents
Sharing Widget |
All Comments