Eva Dahlgren - En Blekt Blondins HjÃrta + [34 trks, 320 kbps]seeders: 0
leechers: 0
Eva Dahlgren - En Blekt Blondins HjÃrta + [34 trks, 320 kbps] (Size: 374.56 MB)
Description
Eva Dahlgren - En Blekt Blondins Hjärta / Eva Dahlgren + (1991-1992)
Codec: mp3. Description: MPEG-1 Audio Layer 3. Bit rate: 320 kbps. Sample rate: 44100 Hz joint stereo. Tags: ID3V1 & ID3V2. Source format: CD. Number of tracks: 34. I mitt slöklickande bland andras torrents här pÃ¥ Piratebay sÃ¥ rÃ¥kade jag häromdan hitta en med 14 av Eva Dahlgrens album. " - Bra initiativ" tänkte jag. Och sÃ¥ började jag lite snabbt som den gamle inbitne diskofil jag ändÃ¥ är av ohejdad vana ögna igenom titlarna; 1984 "Ett Fönster Mot Gatan". Har vi. 1987 "Ung Och Stolt". Har vi. 1989 "Fria Världen 1.989". Har vi. 1991 "En Blekt Blondins Hjärta". Har vi ocksÃ¥. 1992, samlingen "För Minnenas Skull". Har vi den ocksÃ¥. 1995 "Jag Vill Se Min Ãlskade Komma FrÃ¥n Det Vilda". Har v.... nämen vänta nu. Där var det väl ändÃ¥ en lucka? Visst kom det en annan platta 1992 ocksÃ¥? Jo visst gjorde det det. Gick och kollade i CD-hyllan, och där stod den, plus ett par singlar frÃ¥n samma era. Just det, med den där lÃ¥ten som aldrig kom med pÃ¥ albumet. Hade jag helt glömt. Och sÃ¥ blev jag lite glad. De här plattorna är det säkert mer än femton Ã¥r sedan jag lyssnade pÃ¥. Vart tog tiden vägen? Det som jag mindes det kritvita omslaget har nu gulnat i kanterna, som gamla bleknade foton. Men musiken väcker minnena till liv, och jag inser snabbt att det här är en del av "the soundtrack to my life" och det tror jag att jag har gemensamt med en hel del svenskar, danskar, norrmän och finländare. Albumet tillhör den där helt unika kategorin som inte bara är en samling lÃ¥tar utan de som genom träget lyssnande förvandlats till nÃ¥got helt annat - en sammanhängade svit; när det ena spÃ¥ret tonas ut sÃ¥ kan man för sitt inre öra redan höra introt till nästa. SÃ¥ här är de. BÃ¥da den svenska och den engelska versionen av "En Blekt Blondins Hjärta". Men först lite bakgrundshistorik; (för den som orkar läsa hela harangen, annars är det bara att scrolla ner till tracklistan) Under sena Ã¥ttiotalet och tidiga nittiotalet hände det vid tre tillfällen att skandinaviska artister sÃ¥lde över en halv miljon ex av sina album. Samtliga kvinnliga. Den första var Sanne Salomonsen 1989 och hennes album "Sanne" som innehöll "Hvis Du Forstod", "Kærligheden Kalder", "Tænk PÃ¥ Mig" och "Jeg 'I Live", och sÃ¥lde mäktiga 600 000 exemplar bara i Danmark. Tänk befolkning 4.5 miljoner och gör en snabb överslagsräkning. Just det, finns till dags dato ingen svensk artist som sÃ¥lt 1.2 miljoner av ett och samma album i gamla Svedala. Sen sÃ¥lde "Sanne" dessutom 150 000 i Sverige, alltsÃ¥ minst 750 000 totalt. 1991 var det Eva Dahlgrens "En Blekt Blondins Hjärta", ett album som fick fem Grammisar och sÃ¥lde drygt en halv miljon bara i Sverige och gissningsvis ett par hundra tusen i Norge, Danmark och Finland. 1992 var det Lisa Nilssons "Himlen Runt Hörnet", som ocksÃ¥ den fick fem Grammisar i Sverige och tvÃ¥ i Danmark (Bästa Internationella Artist och Bästa Internationella Album), sÃ¥lde 450 000 i Sverige, 150 000 i Danmark och dessutom x antal tusen i Japan - pÃ¥ svenska! Vad har de här tre albumen dÃ¥ gemensamt förutom att de passerade det där magiska halvmiljonsstrecket? Jo, i alla tre fallen sÃ¥ kom det hyfsat snabbt direktiv frÃ¥n moderbolagen till de skandinaviska underetiketterna - i Sannes fall Virgin Records/EMI, i Eva och Lisas fall BMG-Ariola (numera Sony-BMG) som redan dÃ¥ hade köpt in sig i bÃ¥de The Record Station och Diesel Music - att albumen skulle spelas in helt pÃ¥ engelska och släppas internationellt, främst med sikte pÃ¥ Europas största skivmarknad: Tyskland. Och det illa kvickt. Sanne gjorde om "Kærligheden Kalder" till "Love Is Gonna Call", "Hvis Du Forstod" till "If You Could See" (med engelsk text av Per Gessle) och "Tænk PÃ¥ Mig" till "Think Of Me", dessutom hade man kallat in brittiske producenten Greg Walsh (Pink Floyd, Heaven 17, Tina Turner m.fl) som remixade hela plattan, den släpptes 1990 och det funkade riktigt bra, rock-pop pÃ¥ danska blev rätt och slätt rock-pop, och det kändes fullkomligt naturligt. Lisa gjorde om "Himlen runt hörnet" till "Ticket To Heaven", "Varje gÃ¥ng jag ser dig" till "Let Me In Your Heart" och "Om du har nÃ¥got hjärta" till "If You Have Any Heart", det släpptes 1994 bÃ¥de pÃ¥ kontinenten och i Japan en gÃ¥ng till och samma sak där; soul/R&B pÃ¥ svenska blev helt enkelt soul/R&B. I bÃ¥da fallen sÃ¥ var det trots allt främst lÃ¥tarna, sÃ¥ngerskornas röster, deras musikalitet och deras uttryck som var det viktiga. Man kunde ha visst överseende med engelskans motsvarigheter till "hjärta-smärta" och andra nödrim, och inte var det sÃ¥ fasligt mycket av den varan heller. Men. SÃ¥ var det dÃ¥ Eva Dahlgrens "En Blekt Blondins Hjärta", en artist vars texter vi svenskar vet inte bara är ren poesi utan minst lika viktiga - om inte viktigare - än musiken i sig. Tror inte det är mÃ¥nga som opponerar sig om jag säger att Evas fingertoppskänsla för det svenska sprÃ¥ket är fullt i klass med giganter som Cornelis Vreewijk, Fred à kerström och Olle Adolphson. En sann lyriker som med ett enda ord kan förändra innebörden av en hel text. Det fanns en anledning till att albumet som innehöll "Vem tänder stjärnorna?", "Kom och hÃ¥ll om mig", "Lev sÃ¥", "Jag är gud", "Guldlock" och alla de andra klassikerna sÃ¥lde som det gjorde och fick alla de utmärkelser det fick. Men sÃ¥ var det dÃ¥ frÃ¥gan om hur man skulle kunna översätta Evas rika och helt unika sprÃ¥k till engelska? Hon hade visserligen haft med en del engelsksprÃ¥kiga lÃ¥tar pÃ¥ sina svenska plattor under sena sjuttiotalet och Ã¥ttiotalet som hon skrivit själv. Men för säkerhets skull kallade man in expertishjälp pÃ¥ omrÃ¥det; engelska sÃ¥ngerskan/kompositören/textförfattaren Annabel Lamb. Annabel släppte sex riktigt bra album under Ã¥ttiotalet, bland annat med den lätt ironiska reggaelÃ¥ten "So Lucky In Bed (So Unlucky In Love)" och en i mitt tycke blytung synthrockscover pÃ¥ The Doors gamla 60-talsklassiker "Riders On The Storm", väl värda att leta reda pÃ¥ om du inte hört dem. SÃ¥ pÃ¥ papperet sÃ¥g samarbetet Dahlgren-Lamb bra ut. Riktigt lovande till och med. Men pÃ¥ hösten 1992 släpptes sÃ¥ plattan........ Och vad ska man säga? "Drömmarna och muren" blev ganska logiskt "The Dreams And The Wall" med en nästan ordagrann översättning. Inte illa alls. Samma sak med "Ãngeln I Rummet" (egentligen frÃ¥n "Fria Världen 1.989" och följdaktligen redan dÃ¥ tre Ã¥r gammal) och "Angel In My Room". "BlÃ¥ Hjärtans Blues" blev "Bye Baby Blue", som Eva ju faktiskt ocksÃ¥ sjunger i refrängen pÃ¥ den svenska versionen. "Kom och hÃ¥ll om mej" blev "Just Want You To Love Me", ocksÃ¥ ganska logiskt, om man lyssnar pÃ¥ en av de svenska singelversionerna, LoveVersion, sÃ¥ ligger det en sampling av Evas röst genom hela lÃ¥ten där hon sjunger just "Love me". Men Eva och Bodil Malmstens "Allting om igen" blev i Annabel Lambs tappning "Lovers". "Lev sÃ¥" blev "Say So". Det kaxiga öppningsspÃ¥ret "Jag är gud", vars blotta titel borde ha fÃ¥tt dÃ¥tidens à ke Green och hans gelikar att sätta nattvardsvinet i vrÃ¥ngstrupen, blev inte "I Am God" utan det neutrala, för att inte säga tämligen intetsägande "Brand New World". Den ömsinta betraktelsen "Kanske för minnenas skull" tog fasta pÃ¥ den svenska öppningsraden "Jag tycker inte om dig" och blev istället den avfärdande "I Don't Believe I Care For You". Den existentiella funderingen "Vem tänder stjärnorna?" med sin mÃ¥leriska lyrik blev..... "I'm Not In Love With You"? Eh.. va? "Gunga Mej" som var förstasingeln i Skandinavien döptes om till..... "Wonderland"!? LÃ¥g inte ens med pÃ¥ det internationella albumet utan förpassades till singel-B-sida pÃ¥ "Just Want You To Love Me". Men kanske sorgligast av allt, speciellt med facit pÃ¥ hand, "Guldlock" som väl borde ha blivit "Goldilocks" döptes om till "Man In My Dream". Just det, "_Man_ In My Dream". "There's a man in my dreams......He knows what temptation means.... His arms are as strong as trees... his body a rock... a safeplace for me". Inte nog med det, "Lovers" innehÃ¥ller dessutom rader som "Every _man_ I've ever loved is another you.....". " - Heteronormativ självcensur" sa Bill. " - SÃ¥ kan det gÃ¥ när multinationella skivbolag och kommersiella krafter fritt fÃ¥r styra över bÃ¥de det ena och det andra" sa Bull. Men BMG-Ariola fick sin platta och den gavs ut i Tyskland. Mer än sÃ¥ tänker jag inte säga - förutom att det dröjde tolv Ã¥r innan Eva Dahlgren spelade in nÃ¥got pÃ¥ engelska igen. Men för den som funderat pÃ¥ hur den där engelska versionen av Eva Dahlgrens "En Blekt Blondins Hjärta" egentligen lät sÃ¥ kan det ändock vara ganska intressant lyssning, om inte annat för att den ger en helt annan dimension till musiken, Anders Glenmarks arrangemang och tidlösa produktion (trÃ¥kigt nog deras sista samarbete) och pÃ¥minnelsen om hur fantastiska de svenska originaltexterna verkligen var och snart tjugo Ã¥r senare fortfarande är. Och singelmixarna frÃ¥n det svenska albumet är ju hur bra som helst. "Gunga Mej" i sexÃ¥ttondelstakt! Bara en sÃ¥n sak! Kanske finns det nÃ¥gon därute som liksom jag blir lite glad när han eller hon hittar tillbaks till just den här musiken. Och som ordsprÃ¥ket säger: delad glädje är ju dubbel glädje. Eller hur Eva? Njut - och tack pÃ¥ förhand till er som ocksÃ¥ seedar. TRACK LIST: En Blekt Blondins Hjärta (1991) =============================== 01. Jag är gud 02. Lev sÃ¥ 03. Kanske för minnenas skull 04. Guldlock 05. Vem tänder stjärnorna? 06. Allting om igen 07. Kom och hÃ¥ll om mej 08. Dunkla skyar 09. BlÃ¥ hjärtans blues 10. Gunga mej 11. Drömmarna och muren + 12. Allt du vill gör jag inte (singelspÃ¥r, Vem tänder stjärnorna?) 13. Guuunnga Mmeej (Gunga mej - maxiversion) 14. Gunga mej (6-8 Version) 15. Kom och hÃ¥ll om mej (LoveVersion) 16. Kom och hÃ¥ll om mej (NattVersion) 17. Vem tänder stjärnorna? (Live) 18. Lev sÃ¥ (Live) 19. Guldlock (Live) 20. Jag är gud (Live) 21. Ãngeln i rummet (Live) 22. Kom och hÃ¥ll om mej (Live) Eva Dahlgren (1992) =================== 01. I'm Not In Love With You (Vem tänder stjärnorna?) 02. Say So (Lev sÃ¥) 03. Just Want You To Love Me (Kom och hÃ¥ll om mej) 04. Angel In My Room (Ãngeln i rummet) 05. Lovers (Allting om igen) 06. Brand New World (Jag är gud) 07. I Don't Believe I Care For You (Kanske för minnenas skull) 08. Man In My Dream (Guldlock) 09. Bye Baby Blue (BlÃ¥ hjärtans blues) 10. The Dreams And The Wall (Drömmarna och muren) + 11. Wonderland (Gunga Mej) 12. Just Want You To Love Me (Single Edit) Related Torrents
Sharing Widget |